Det er altid mere miljøvenligt at flyve charter end at flyve med rutefly. Charterfly udleder omkring 30 procent mindre CO2 pr. passagerkilometer end rutefly. Det skyldes, at vi fylder vores fly omkring 95 procent, og at vi oftest flyver direkte til rejsemålet med få starter og landinger.
Spies’ flyselskab Sunclass Airlines har siden 1999 nedbragt CO2-udledningen med 22 procent og har i dag branchens laveste brændstofforbrug, 65 gram pr. passagerkilometer. Hvis man sammenligner det med en ny bil, kræver det tre personer i bilen for at opnå samme lave brændstofforbrug pr. passagerkilometer. Vores fly bruger i gennemsnit 2,67 liter brændstof pr. 100 passagerkilometer.
Sunclass Airlines investerer løbende i miljøarbejde. Senest er piloternes flymanualer blevet overført fra papir til iPads. Det har ikke blot medført en vægtbesparelse på omkring 50 kilo pr. fly, men desuden mindsket antallet af kopierede papirark med mere end 1,5 millioner. Det sparede antal kilo har nedbragt selskabets brændstofforbrug med omkring 100 ton på årsbasis, og CO2-udslippet er dermed faldet med omkring 300 ton. Flyselskabet har i 2015 desuden investeret i otte helt nye Airbus A321. Flyene, der bl.a. er udstyret med moderne ”sharklets” på vingespidserne, er ekstremt effektive i forhold til tidligere udgaver af samme flymodel. De nye fly mindsker brændstofforbruget og dermed CO2-udledningen med omkring 8 procent årligt.
Siden januar 2011 har Sunclass Airlines været ISO 14001-certificeret. Certificeringen stiller høje krav til løbende miljøforbedringer, og processen er helt på linje med det arbejde, som blev indledt i Sunclass Airlines for mere end 15 år siden.
Spies’ flyselskab Sunclass Airlines har i 15 år arbejdet med såkaldte grønne flyvninger. Det betyder, at hver del af flyvningen optimeres, så den er så miljøvenlig som muligt. Processen inddeles i flere forskellige led: planlægning af rute inden afgang, under rejsen, indflyvning og landing. Eksempelvis regner man den korteste rute ud, hvordan flyet lastes bedst og hvordan start og landing kan ske med mindst mulig miljøpåvirkning. Fordelene er mindre brændstofforbrug, mindre støj og øget komfort for gæsterne. I 2015 installerede flyselskabet et nyt, grønt IT-operationssystem, som yderligere effektiviserer planlægningen af flyruter samt afviklingen af de enkelte flyafgange.
Så ofte det er muligt, praktiseres grønne indflyvninger, hvilket indebærer, at flyet lader motorerne køre i tomgang de sidste ca. 250 kilometer inden landing.
Fra 2001 begyndte Sunclass Airlines som de første i Europa at sortere affaldet ombord. I dag sorteres alt affald fra alle vores flyvninger, og gennem dette initiativ er det lykkedes at nedbringe mængden af affald med 70 procent siden år 2000. Omkring 74 procent af affaldet genanvendes eller bliver til ny energi, og vi har inspireret andre flyselskaber til at indføre de samme rutiner.
Læs mere information om Sunclass Airlines' miljøarbejde i den årlige miljørapport på flyselskabets hjemmeside.
Her finder du information om os. Læs bl.a. om, hvordan vi arbejder med bæredygtighed og om, hvordan vi sikrer kvalitet og sikkerhed for vores kunder.