Alt, hvad du skal vide

Spørgsmål og svar om sommerens rejser

Rejs frit til Spies' rejsemål i Europa
Den 26. juni trådte den fjerde og sidste fase af genåbningen af rejser i kraft, og store dele af lande og regioner i EU og Schengenområdet er nu grønne og gule i Udenrigsministeriets rejsevejledning. Det betyder, at du kan rejse frit til disse lande/regioner med et coronapas (færdigvaccineret, har immunitet eller kan fremvise en negativ COVID-19 test).

Ingen isolation ved hjemkomst
Der er ikke længere krav om isolation ved hjemkomst fra grønne og gule lande - kun fra røde lande, som Spies ikke har rejser til.

Se Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Se også:

Spørgsmål og svar om:

Før afrejse

Hvad sker der ved øget smittespredning på rejsemålene?

Smittespredningen i Europa varierer fra uge til uge – præcis som herhjemme. Lige nu ser vi øgede smittetal på flere af vores rejsemål, og vi følger naturligvis udviklingen nøje. På nuværende tidspunkt findes der dog intet, som tyder på, at vi kommer til at aflyse nogle af vores rejser. Vi følger som altid Udenrigsministeriets anbefalinger, og så længe de ikke fraråder at rejse til et bestemt land eller region, fortsætter vores flyvninger som planlagt.

Hvad skal jeg tænke på, når jeg vil rejse?

Det er vigtigt, at du holder dig opdateret om, hvilke regler og indrejsekrav der findes for det rejsemål, du skal rejse til. Når du har bestilt en rejse med Spies, får du cirka to uger før din afrejse information om, hvad du skal huske at tænke på. Herunder har vi samlet nogle vigtige punkter, så du allerede nu kan se, hvad der kræves.

Før din rejse denne sommer skal/bør du:

  • Udfylde en indrejseformular – også for børn fra 0 år (ellers vil du blive nægtet indrejse).
  • Sørge for, at du har et gyldigt coronapas, der dokumenterer, at du enten er vaccineret, tidligere smittet eller testet negativ. Dette gælder dog ikke, hvis du rejser fra en såkaldt grøn region/grønt land – læs mere her.
  • Holde dig opdateret om, hvilke indrejsekrav og anbefalinger der gælder for det land/rejsemål, du skal rejse til.
  • Gennemgå din rejseforsikring og sikre dig, at du er fuldt dækket.

Hvorfor skal jeg udfylde en indrejseformular?
Inden afrejsen er det vigtigt, at du udfylder en indrejseformular - også for børn fra 0 år. Hvis du ikke har udfyldt indrejseformularen inden check-in i afrejselufthavnen, bliver du nægtet indrejse i det land, du rejser til. De enkelte lande har forskellige indrejseformularer og regler – du kan læse mere om, hvad der gælder, og se indrejseformularer her. På denne side finder du også løbende opdaterede vejledninger til udfyldelse af indrejseformularerne.

Hvad er det europæiske coronapas (EU Digital Covid Certificate)?
Den 1. juli indførte EU et digitalt covidcertifikat, der dokumenterer negative testresultater, vaccination eller tidligere smitte. Vi anbefaler, at du i god tid inden afrejsen sørger for at downloade covidcertifikatet på din telefon eller printe det ud. Læs mere her.

Hvilke aktuelle indrejsekrav gælder?
Der kan ske ændringer med kort varsel. Krav og anbefalinger kan blive fjernet, mens andre restriktioner kan blive tilføjet. Det er derfor vigtigt, at du helt frem til afrejsen holder dig informeret om, hvad der gælder for netop det land, du skal rejse til. Du kan finde aktuel information om indrejsekrav for de forskellige lande her. Du kan også hente Udenrigsministeriets app, Rejseklar, hvor du finder mere information.

Hvad menes med grønne regioner/grønne lande?

EU har inddelt Europas lande i regioner ud fra smittespredning. Regionerne deles ind efter en farveskala fra grønt til rødt, hvor de grønne regioner har ingen eller lav smittespredning. De lande, som vi flyver til, udgår enten fra regionsinddelingen eller ser smittespredningen som en helhed, f.eks. et helt land. Visse lande accepterer, at man rejser ind uden forudgående test, hvis man rejser fra en grøn region/et grønt land, mens andre lande fortsat kræver test, selv om den region, man rejser fra, er grøn. Du kan finde aktuel information om, hvad der gælder for det land, du skal rejse til her.

Hvor tæt på afrejsedag kan jeg bestille en afbudsrejse?

De fleste af vores afbudsrejser kan du bestille i op til en time før afrejse. Dog har vores rejsemål forskellige indrejsekrav alt efter, hvilken region du bor i eller rejser fra, og om du er færdigvaccineret eller har immunitet. Det er vigtigt, at du kontrollerer gældende krav for dit ønskede rejsemål, før du bestiller en afbudsrejse, så du f.eks. kan nå at få dit testresultat.

Læs mere om de forskellige landes indrejsekrav og indrejseformularer

Kan jeg bestille en rejse til et land, som på nuværende tidspunkt er orange?

Ja, det kan du. Bliver din rejse aflyst, fordi dit rejsemål fortsat er orange, når din afrejse nærmer sig, vil du blive kontaktet af os og få tilbudt alternativer. Du vil altid få mulighed for at få pengene tilbage indenfor 7 dage.

Skal jeg fortsat bære mundbind i lufthavnen og under flyrejsen, selv om Danmark lemper restriktionerne om mundbind?

Ja, det skal du. Lufthavnen og flyselskaberne er underlagt den europæiske IATA-aftale, og derfor er det fortsat de restriktioner, der gælder.

VACCINATION, IMMUNITET OG TEST

Har jeg brug for et coronapas for at rejse lige nu?

Ja, det har du. Det europæiske coronapas (EU Digital Covid Certificate) blev indført 1. juli for at gøre det nemmere at rejse inden for EU. Coronapasset dokumenterer negative testresultater, vaccination eller tidligere smitte. Vi anbefaler, at du i god tid inden afrejsen sørger for at downloade covidpasset på din telefon eller printer det ud. Læs mere her. De fleste EU-lande kræver dokumentation på enten færdigvaccination, immunitet eller en negativ COVID-19 test. Visse lande har dog ingen indrejsekrav, hvis landet/regionen du rejser fra, er klassificeret som grønt med lav smittespredning. Du kan finde aktuel information om, hvad der gælder for det land, du skal rejse til her.

Hvad gælder, hvis jeg er færdigvaccineret eller har immunitet/for nylig har haft COVID-19?

De enkelte lande har forskellige indrejseregler, og kravene for indrejse afhænger derfor at det enkelte land. Se mere om, hvad der gælder for netop det land, som du skal rejse til her.

Hvad nu, hvis jeg ikke har nået at blive færdigvaccineret før min rejse – skal jeg så tage en COVID-19-test?

Der gælder forskellige regler for de enkelte lande. Det er derfor vigtigt, at du holder dig opdateret om, hvilke regler og indrejsekrav der findes for det rejsemål, du skal rejse til. Du kan finde mere information om aktuelle krav og regler her.

Gælder der andre krav for mig, der er blevet vaccineret med to forskellige vacciner?

Intet tyder på, at blanding af vacciner påvirker eller begrænser muligheden for at rejse indenfor EU. Du anses for færdigvaccineret 14 dage efter din sidste vaccination – også selv om du har modtaget to forskellige COVID-19-vacciner. Din vaccination vil fremgå af dit coronapas og vil blive accepteret ved check-in.

Hvad gælder for børn?

Landene har forskellige krav i forhold til børn. Her finder du de krav, som gælder i øjeblikket for de lande, som vi har rejser til henover sommeren.

Hvad sker der, hvis det rejsemål, som jeg skal rejse til, ændrer indrejsekravene? Hvordan får jeg information om, hvad jeg skal gøre inden min rejse?

Ca. to uger før din afrejse vil du modtage en mail fra os med et link til opdateret information på vores hjemmeside, hvor du kan se, hvilke krav der gælder for netop det land og rejsemål, som du skal rejse til. Det er vigtigt, at du helt frem til afrejsen holder dig opdateret om, hvilke regler der gælder for dit rejsemål.

Skal jeg i isolation, når jeg ankommer til Danmark efter min ferie?

Nej, der er ikke længere krav om isolation ved hjemkomst fra gule lande - kun fra orange/røde lande, som Spies ikke har rejser til.

Kan I svare på, hvad der gælder for rejser til vinter og næste år?

For rejser til vinter og næste år er det lige nu for tidligt at sige, hvilke indrejseregler som vil gælde for forskellige rejsemål og lande. Vi afventer information fra de lokale myndigheder, og når vi nærmer os vintersæsonen, vil vi opdatere spies.dk med information samt kontakte vores gæster, når afrejsen nærmer sig.

AFBESTILLING OG ÆNDRING AF REJSEN

Kan jeg ændre eller afbestille min rejse gebyrfrit?

Alle, som bestiller en charterrejse med afrejse til og med den 31/10 2021, får vores afbestillings- og ændringsforsikring gratis.
Rejser du efter den 31/10, kan du med fordel tilkøbe vores afbestillings- og ændringsforsikring, som bl.a. giver dig åbent køb i 90 dage, mulighed for at ændre rejsen et ubegrænset antal gange og afbestille rejsen ved sygdom. Læs mere om fordelene her

Får jeg pengene tilbage, hvis rejsen bliver aflyst?

Ja, skulle din bestilte rejse mod forventning blive aflyst, følger vi som altid Lov om Pakkerejser. Spies har indført 7 dages tilbagebetalingsgaranti mod normalt 14 dage, som Lov om Pakkerejser kræver. Det gælder både charterrejser og rejser med rutefly.

Hvad sker der, hvis jeg bliver testet positiv for COVID-19 inden afrejsen – kan jeg da afbestille rejsen og få pengene tilbage for min charterrejse? Og hvad med mine medrejsende?

Hvis du eller nogle af dine medrejsende bliver testet positiv inden afrejsen, kan du ikke rejse. Så skal du ringe til os på 70 10 42 00, så vi kan hjælpe dig med at ændre eller afbestille rejsen. Dette gælder, når du har taget en COVID-19-test inden afrejsen og har fået et positivt testresultat, og det gælder udelukkende, hvis du har bestilt en charterrejse med Spies, som inkluderer afbestillings- og ændringsforsikring (indgår gratis til og med 31/10 2021, hvorefter du kan tilkøbe vores afbestillings- og ændringsforsikring.) Vælger du at afbestille, får du pengene tilbage indenfor 7 bankdage. Vil du ændre din rejse, anbefales det, at du ændrer afrejsedatoen til tidligst 3 uger frem i tiden for at undgå et nyt positivt testresultat. Ændrer du rejsen til en afrejse før da, står du selv for afbestillingsgebyret, hvis testen er positiv.

Hvis du har bestilt en rejse med rutefly med Spies og bliver testet positiv inden afrejsen, beder vi dig kontakte dit forsikringsselskab.

Tilbagebetaler Spies min rejse, hvis jeg eller nogen af mine medrejsende, ikke har et coronapas/ikke er blevet færdigvaccineret, når vi skal rejse?

Coronapasset er udviklet for at gøre det nemmere for dig, der er færdigvaccineret, og i de fleste lande får man også muligheden for at fremvise en negativ COVID-19 test eller dokumentation på immunitet, hvis du ikke er færdigvaccineret. Manglende coronapas er derfor ikke grund til at kunne få tilbagebetalt rejsen. Du kan finde mere information om aktuelle indrejsekrav her.

Hvad sker der med min rejse, hvis Udenrigsministeriet ændrer rejsevejledningen?

Hos Spies er vores gæsters sikkerhed altid vigtigst. Derfor følger vi som altid Udenrigsministeriets rejsevejledninger og arrangerer ikke rejser til lande eller områder, som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til. Skulle Udenrigsministeriet ændre rejsevejledningen og fraråde rejser til et land, som Spies har rejser til, vil rejserne derfor blive aflyst. De gæster, som har bestilt en rejse til det pågældende land eller område, vil blive kontaktet direkte af os.

TRYGHED PÅ REJSEN

Hvad gør I for, at jeg skal føle mig tryg ved at rejse?

Vi gør alt for at sikre, at du får den bedste ferie – uanset hvornår du rejser. Under pandemien har vi øget vores sikkerhedsrutiner yderligere på både flyene og hotellerne samt under dit ophold på rejsemålet. Læs mere om Safe Travel

Hvordan er sikkerhedsrutinerne på flyet?

Vi har implementeret flere nødvendige og effektive sikkerhedsrutiner for at kunne sikre en tryg og god oplevelse ombord. Her kan du læse mere om, hvordan det fungerer på flyene, og hvilke rutiner vi har.

Hvordan fungerer det på rejsemålet og hotellet?

På hotellerne har vi indført ekstra procedurer under pandemien. Her kan du læse mere om, hvordan det fungerer på vores hoteller.

I forhold til vintersæsonen og rejser udenfor Europa vil vi senere opdatere med mere information om vores rejsemål.

Hvad sker der, hvis jeg bliver syg og kommer i karantæne på rejsemålet?

denne side finder du mere information om, hvad der gælder, og hvad du skal gøre.

Nødvendige cookies hjælper med at gøre hjemmesiden brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom sidenavigation og adgang til sikre områder på hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Funktionelle cookies gør det muligt at gemme oplysninger om, hvordan hjemmesiden vises eller opfører sig – f.eks. dit valg af sprog eller region. Dette er nødvendigt for at hjemmesiden kan fungere.
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle data.
Marketing cookies anvendes for at gemme, hvordan besøgende opfører sig på hjemmesiden. Det gør vi for at kunne vise indhold, som er relevant for den enkelte besøgende og mere værdifuldt for virksomheden og tredjeparts annoncører.