Alt, hvad du skal vide

Spørgsmål og svar om at rejse nu

De mest stillede spørgsmål

Mange har spørgsmål om fremtidige rejser. Her finder du svar på det, som de fleste spørger om.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Rejsevejledningerne blev normaliseret pr. 15. oktober 2021, så de ikke længere farves efter COVID-19 smitte i et land, men efter de oprindelige sikkerhedsfaktorer.
Se Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Se også:

Spørgsmål og svar om:

Før afrejse

Hvad sker der ved øget smittespredning på rejsemålene?

Smittespredningen i Europa varierer fra uge til uge – præcis som herhjemme. Lige nu ser vi øgede smittetal på flere af vores rejsemål, og vi følger naturligvis udviklingen nøje. På nuværende tidspunkt findes der dog intet, som tyder på, at vi kommer til at aflyse nogle af vores rejser. Vi følger som altid Udenrigsministeriets anbefalinger, og så længe de ikke fraråder at rejse til et bestemt land eller region, fortsætter vores flyvninger som planlagt.

Hvad skal jeg tænke på, når jeg vil rejse?

Det er vigtigt, at du holder dig opdateret om, hvilke regler og indrejsekrav der findes for det rejsemål, du skal rejse til. Når du har bestilt en rejse med Spies, får du cirka to uger før din afrejse information om, hvad du skal huske at tænke på. Herunder har vi samlet nogle vigtige punkter, så du allerede nu kan se, hvad der kræves.

Inden du rejser, skal/bør du:

  • Udfylde en indrejseformular – også for børn fra 0 år (ellers vil du blive nægtet indrejse).
  • Sørge for, at du har et gyldigt coronapas, der dokumenterer, at du enten er vaccineret, tidligere smittet eller testet negativ.
  • Holde dig opdateret om, hvilke indrejsekrav og anbefalinger der gælder for det land/rejsemål, du skal rejse til.
  • Gennemgå din rejseforsikring og sikre dig, at du er fuldt dækket.

Hvorfor skal jeg udfylde en indrejseformular?
Inden afrejsen er det vigtigt, at du udfylder en indrejseformular - også for børn fra 0 år. Hvis du ikke har udfyldt indrejseformularen inden check-in i afrejselufthavnen, bliver du nægtet indrejse i det land, du rejser til. De enkelte lande har forskellige indrejseformularer og regler – du kan læse mere om, hvad der gælder, og se indrejseformularer her. På denne side finder du også løbende opdaterede vejledninger til udfyldelse af indrejseformularerne.

Hvad er det europæiske coronapas (EU Digital Covid Certificate)?
EU har indført et digitalt covidcertifikat (coronapas), der dokumenterer negative testresultater, vaccination eller tidligere smitte. Vi anbefaler, at du i god tid inden afrejsen sørger for at downloade dit coronapas på din telefon eller printe det ud. Læs mere om coronapas hos de danske myndigheder her.

Hvilke aktuelle indrejsekrav gælder?
Der kan ske ændringer med kort varsel. Krav og anbefalinger kan blive fjernet, mens andre restriktioner kan blive tilføjet. Det er derfor vigtigt, at du helt frem til afrejsen holder dig informeret om, hvad der gælder for netop det land, du skal rejse til. Du kan finde aktuel information om indrejsekrav for de forskellige lande her. Du kan også hente Udenrigsministeriets app, Rejseklar, hvor du finder mere information.

Hvor tæt på afrejsedag kan jeg bestille en afbudsrejse?

Du kan bestille vores afbudsrejser i op til en time før afrejse. Dog har vores rejsemål forskellige indrejsekrav, og det er derfor vigtigt, at du kontrollerer gældende krav for dit ønskede rejsemål, før du bestiller en afbudsrejse, så du f.eks. kan nå at få dit testresultat.

Læs mere om de forskellige landes indrejsekrav og indrejseformularer

Skal jeg fortsat bære mundbind i lufthavnen og under flyrejsen, selv om Danmark lemper restriktionerne om mundbind?

Ja, det skal du. Lufthavnen og flyselskaberne er underlagt den europæiske IATA-aftale, og derfor er det fortsat de restriktioner, der gælder.

VACCINATION, IMMUNITET OG TEST

Hvordan angiver jeg tredje dosis vaccine i indrejseformularen?

Oplever du problemer, når du skal uploade dokumentation for vaccination, fordi du har modtaget tre doser, kan du i stedet uploade dokumentation for din anden dosis vaccine. Alternativt kan du angive i formularen, at du har problemer med at uploade dit coronapas og derefter gennemføre formularen uden at vedhæfte dit coronapas. I begge tilfælde vil du modtage den QR-kode, som er nødvendig for at rejse ind i Spanien. Vi anbefaler altid, at du printer dit coronapas på engelsk via sundhed.dk, så du er sikker på at have det ved hånden under din rejse.

Har jeg brug for et coronapas for at rejse lige nu?

Ja, det har du. Det europæiske coronapas (EU Digital Covid Certificate) er blevet indført for at gøre det nemmere at rejse inden for EU. Coronapasset dokumenterer negative testresultater, vaccination eller tidligere smitte. Vi anbefaler, at du i god tid inden afrejsen sørger for at downloade covidpasset på din telefon eller printer det ud. Læs mere her. De fleste EU-lande kræver dokumentation på enten færdigvaccination, immunitet eller en negativ COVID-19 test. Du kan finde aktuel information om, hvad der gælder for det land, du skal rejse til her.

Hvad nu, hvis jeg ikke er færdigvaccineret – skal jeg så tage en COVID-19-test?

Der gælder forskellige regler for de enkelte lande. Det er derfor vigtigt, at du holder dig opdateret om, hvilke regler og indrejsekrav der findes for det rejsemål, du skal rejse til. Du kan finde mere information om aktuelle krav og regler her.

Gælder der andre krav for mig, der er blevet vaccineret med to forskellige vacciner?

Krydsvaccination begrænser ikke muligheden for at rejse indenfor EU. Du anses for færdigvaccineret 14 dage efter din sidste vaccination – også selv om du har modtaget to forskellige COVID-19-vacciner. Din vaccination vil fremgå af dit coronapas og vil blive accepteret ved check-in.

Hvad gælder for børn?

Landene har forskellige krav i forhold til børn. Her finder du de krav, som gælder i øjeblikket for de lande, som vi har rejser til.

Hvad sker der, hvis det rejsemål, som jeg skal rejse til, ændrer indrejsekravene? Hvordan får jeg information om, hvad jeg skal gøre inden min rejse?

Ca. to uger før din afrejse vil du modtage en mail fra os med et link til opdateret information på vores hjemmeside, hvor du kan se, hvilke krav der gælder for netop det land og rejsemål, som du skal rejse til. Det er vigtigt, at du helt frem til afrejsen holder dig opdateret om, hvilke regler der gælder for dit rejsemål.

Skal jeg i isolation, når jeg ankommer til Danmark efter min ferie?

Nej, der er ikke længere krav om isolation ved hjemkomst.

AFBESTILLING OG ÆNDRING AF REJSEN

Kan jeg ændre eller afbestille min rejse gebyrfrit?

Det er de normale afbestillings- og ændringesregler, som gælder. Vi anbefaler, at du tilkøber vores afbestillings- og ændringsforsikring, som bl.a. giver dig åbent køb i 90 dage, mulighed for at ændre rejsen et ubegrænset antal gange og afbestille rejsen ved sygdom. Læs mere om fordelene her

Får jeg pengene tilbage, hvis rejsen bliver aflyst?

Ja, skulle din bestilte rejse mod forventning blive aflyst, følger vi som altid Lov om Pakkerejser. Spies har indført 7 dages tilbagebetalingsgaranti mod normalt 14 dage, som Lov om Pakkerejser kræver. Det gælder både charterrejser og rejser med rutefly.

Hvad sker der, hvis jeg bliver testet positiv for COVID-19 inden afrejsen – kan jeg da afbestille rejsen og få pengene tilbage for min charterrejse? Og hvad med mine medrejsende?

Det er de almindelige afbestillings- og ændringsregler, som gælder for vores rejser, og vi anbefaler derfor, at du som altid tjekker, hvordan du er dækket i din rejseforsikring inden rejsen. Vil du være ekstra tryg på rejsen, anbefaler vi, at du tilkøber vores populære afbestillings- og ændringsforsikring, så du kan få hjælp til at afbestille eller ændre din rejse i tilfælde af et positivt testresultat i forbindelse med din rejse.

Vælger du at afbestille, får du pengene tilbage indenfor 7 bankdage. Vil du ændre din rejse, anbefales det, at du ændrer afrejsedatoen til tidligst 3 uger frem i tiden for at undgå et nyt positivt testresultat. Ændrer du rejsen til en afrejse før da, står du selv for afbestillingsgebyret, hvis testen er positiv.
Læs mere om vores afbestillings- og ændringsforsikring her.

Hvis du har bestilt en rejse med rutefly med Spies og bliver testet positiv inden afrejsen, beder vi dig kontakte dit forsikringsselskab.

Tilbagebetaler Spies min rejse, hvis jeg eller nogen af mine medrejsende, ikke har et coronapas/ikke er færdigvaccineret, når vi skal rejse?

Coronapasset er udviklet for at gøre det nemmere for dig, der er færdigvaccineret, og i de fleste lande får man også muligheden for at fremvise en negativ COVID-19 test eller dokumentation på immunitet, hvis du ikke er færdigvaccineret. Manglende coronapas er derfor ikke grund til at kunne få tilbagebetalt rejsen. Du kan finde mere information om aktuelle indrejsekrav her.

TRYGHED PÅ REJSEN

Hvad gør I for, at jeg skal føle mig tryg ved at rejse?

Vi gør alt for at sikre, at du får den bedste ferie – uanset hvornår du rejser. Under pandemien har vi øget vores sikkerhedsrutiner yderligere på både flyene og hotellerne samt under dit ophold på rejsemålet. Læs mere om Safe Travel

Hvordan er sikkerhedsrutinerne på flyet?

Vi har implementeret flere nødvendige og effektive sikkerhedsrutiner for at kunne sikre en tryg og god oplevelse ombord. Her kan du læse mere om, hvordan det fungerer på flyene, og hvilke rutiner vi har.

Hvordan fungerer det på rejsemålet og hotellet?

På hotellerne har vi indført ekstra procedurer under pandemien. Her kan du læse mere om, hvordan det fungerer på vores hoteller. Under vores information om indrejsekrav og regler på rejsemålet kan du desuden se mere om, hvad der gælder på de enkelte rejsemål.

Hvad sker der, hvis jeg bliver syg og kommer i karantæne på rejsemålet?

denne side finder du mere information om, hvad der gælder, og hvad du skal gøre.

Nødvendige cookies hjælper med at gøre hjemmesiden brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom sidenavigation og adgang til sikre områder på hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Funktionelle cookies gør det muligt at gemme oplysninger om, hvordan hjemmesiden vises eller opfører sig – f.eks. dit valg af sprog eller region. Dette er nødvendigt for at hjemmesiden kan fungere.
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle data.
Marketing cookies anvendes for at gemme, hvordan besøgende opfører sig på hjemmesiden. Det gør vi for at kunne vise indhold, som er relevant for den enkelte besøgende og mere værdifuldt for virksomheden og tredjeparts annoncører.