Indsamling af personoplysninger

Når du benytter en af Spies’ tjenester, indsamler vi oplysninger om din brug af tjenesten. En del af disse oplysninger kan være personoplysninger. Her beskriver vi, hvordan vi indsamler, gemmer og anvender personoplysninger.

Hvad er en personoplysning

Personoplysninger er al slags information, som direkte eller indirekte kan relateres til en fysisk person, der er i live. Det gælder f.eks. navn, personnummer, adresse, mailadresse og telefonnummer. Det gælder f.eks. også billetnumre, krypterede data og forskellige typer af elektroniske identiteter som IP-numre, hvis de kan knyttes til fysiske personer.

Oplysninger, som indsamles, når du har oprettet Min Side

Hvis du registrerer en brugeridentitet på Min Side på Spies.dk, indsamler vi din mailadresse for at oprette dit login. Vi indsamler også oplysninger om dit brugernavn. På Min Side kan du vælge at opgive oplysninger om navn, fødselsdato, alder, køn, adresse og kontaktoplysninger.

Når du foretager en bestilling hos os, oprettes en brugerprofil på Min Side for dig, hvis du ikke allerede har en. Brugerprofilen indeholder i disse tilfælde de samme personoplysninger, som du har givet os i forbindelse med din bestilling.

Når du anvender nogle af vores hjemmesider, vores app eller andre digitale tjenester fra os, indsamler vi oplysninger om din brug af tjenesten. Vi indsamler også oplysninger om, hvordan du navigerer i tjenesten, hvilke søgninger du laver og hvilke rejseprodukter, du er interesseret i.

Hvis du er logget ind på Min Side eller giver os oplysninger, der gør det muligt for os at identificere dig, vil vi forbinde oplysninger om dit brugsmønster med andre oplysninger, som vi har indsamlet om dig i vores kundedatabase.

Hvordan anvender vi oplysningerne

På vores hjemmesider bruger vi information om vores brugere til den såkaldte personalisering. Det betyder, at vi bruger de oplysninger, som vi har indsamlet om dig og din brug af vores ydelser til at påvirke, hvordan indholdet på hjemmesiden ser ud, når netop du besøger den. Tilpasningen kan f.eks. være, at vi gemmer og viser oplysninger om de destinationer, som du søgte ved et tidligere besøg på vores hjemmeside, sprogindstillinger samt visning af annoncer og tilbud, som vi tror passer til netop dig og dine rejsepræferencer.

Administration af din rejse

På Min Side kan du håndtere dine bestilte rejser. Du kan bl.a. betale din rejse, foretage ændringer i din bestilling, bestille tilvalg, notere særlige ønsker til dit hotel og oprette rejseovervågninger. Vi anvender de oplysninger, som du opgiver for at udføre disse oplysninger og administrerer din rejse, så vi kan opfylde vores aftale med dig.

Oplysningerne bruges til at udstede billetter og rejsedokumenter, til at lave hotelbestillinger og gennemføre betalingen af de tjenester, som du har bestilt. Hvis du har bestilt tilvalgsprodukter som f.eks. lejebil, taxfree, udflugter eller lignende, anvendes oplysningerne på tilsvarende vis for at kunne levere disse tjenester.

Administration af din rejse indbefatter også brugen af dine oplysninger til bogføring, afregning, revision, kredit eller anden verifikation af betalingskort, immigration og toldkontrol.

**Log ind på MySunwing/MyO.B.C./MySunprime **
Logger du ind på MySunwing/MyO.B.C./MySunprime med dine brugeroplysninger for Min Side, hentes dit navn, mailadresse, sin alder, din nationalitet, dit telefonnummer og dit kodeord fra Min Side til MySunwing/MyO.B.C./MySunprime og gemmes i en lokaldatabase. Oplysningerne gemmes der i 20 dage og anonymiseres herefter, så de ikke kan kobles til et bestemt individ.

I MySunwing/MyO.B.C./MySunprime anvendes oplysningerne til at administrere de bestillinger, som du foretager for dig selv eller dine medrejsende. Når oplysningerne er blevet anonymiseret, anvendes de til analyse af brugeradfærd og til at udvikle vores produkter og tilbud.

Hvor længe gemmer vi oplysningerne

Spies følger god skik i rejsebranchen. Vi gemmer dine personoplysninger så længe som det kræves i forhold til behandlingen.

På Min Side gemmes de oplysninger, som du har registreret der, så længe dit bruger-id er aktivt.

Hvem har adgang til personoplysningerne

Vi benytter forskellige IT-tjenester og IT-systemer i vores virksomhed. I nogle af disse gemmes og håndteres personoplysninger. Vi respekterer dit privatliv og sikkerheden af dine data i al håndtering. Nogle systemer er installeret lokalt hos os, og det er kun vores personale, som har adgang til disse oplysninger. I disse tilfælde er der ingen overførsel til tredjepart. Nogle systemer er dog cloud-løsninger eller installeret af leverandøren, og det betyder, at vi videregiver personoplysninger til leverandøren. I disse tilfælde er leverandøren vores databehandler og håndterer oplysningerne på vores vegne og efter vores anvisninger.

Internt håndterer vi personoplysninger i vores kundedatabase, i vores bestillings- og salgssystemer, vores kundeservicesystem og i et system til datahåndtering og dataforbedring. Disse systemer er designet til at kunne levere de ydelser, som du har bestilt fra os, og til at kunne håndtere spørgsmål og kundepleje i forbindelse med udførelsen af disse ydelser. Disse systemer kan håndtere alle de personoplysninger, som vi indsamler.

Logger du ind på MySunwing/MyO.B.C./MySunprime med dine brugeroplysninger for Min Side, overføres dine personoplysninger til et system, som anvendes af personalet på det aktuelle hotel. Det betyder, at dine personoplysninger kan blive behandlet udenfor EU/EES afhængigt af hotellets beliggenhed.

Vi bruger eksterne leverandører til personalisering og analyse af brugeradfærd på vores hjemmesider og brugerfeedback. Disse virksomheder håndterer personoplysninger som personoplysningsassistent på vores vegne. De oplysninger, det drejer sig om, er først og fremmest oplysninger, der indsamles via cookies og håndteres på et anonymt og aggregeret niveau.

Personificering og markedsføring

Når du bruger en af vores hjemmesider, vores app eller andre digitale ydelser fra os, indsamler vi oplysninger om din brug af tjenesten. Nogle af disse oplysninger kan være personoplysninger, f.eks. dit IP-nummer. Vi indsamler også oplysninger om, hvordan du navigerer i tjenesten, hvilke søgninger du foretager og hvilke rejseprodukter, du er interesseret i. Hvis du er logget ind på Min Side eller giver os data, der gør det muligt for os at identificere dig, vil vi forbinde data om dit brugsmønster med andre oplysninger, som vi har indsamlet om dig.

På vores hjemmesider bruger vi information om vores brugere til den såkaldte personalisering. Det betyder, at vi bruger de oplysninger, som vi har indsamlet om dig og din brug af vores ydelser til at påvirke, hvordan indholdet på hjemmesiden ser ud, når netop du besøger den. Tilpasningen kan f.eks. være, at vi gemmer og viser oplysninger om de destinationer, som du søgte ved et tidligere besøg på vores hjemmeside, sprogindstillinger samt visning af annoncer og tilbud, som vi tror passer til netop dig og dine rejsepræferencer. Til analyse af brugsmønstre og personalisering bruger vi cookies. Læs mere om vores cookiepolitik.

Din ret til at påvirke indsamlingen og anvendelsen af dine personoplysninger

Personoplysninger, som anvendes til at udsende nyhedsbreve, til personificering og til markedsføring anvendes med dit samtykke. Du kan når som helst vælge at tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte os via kontaktoplysningerne nedenfor.

Hvis du tilbagekalder dit samtykke, sletter vi dine personoplysninger og stopper med den databehandling, som dit samtykke omfatter. Du har også ret til at anmode om, at oplysningerne om dig slettes, suppleres eller rettes, og du har desuden ret til dataportabilitet.

Det kan ske, at den samme personoplysning behandles både i forbindelse med udførelsen af rejseaftalen, specifikt pga. et samtykke, og fordi oplysningen er nødvendig for at opfylde andre juridiske forpligtelser. Det betyder, at selvom du trækker dit samtykke tilbage, og den behandling, som baseres på samtykket, udløber, kan personoplysningen alligevel findes hos os til andre formål.

Hvis du vil have information om, hvilke oplysninger vi har registreret om dig, kan du sende en ansøgning til ovenstående adresse. Registerudtrækket leveres efter anmodning og er gratis én gang pr. år. Vær opmærksom på, at du er nødt til at sende en skriftlig anmodning, da den skal indeholde din underskrift. Du kan derfor ikke sende anmodningen pr. mail. Mærk brevet ”Anmodning om persondataudtræk”.

Dataansvarlig

Denne persondatapolitik gælder for tjenester og produkter, som udbydes af Spies A/S. Spies A/S er dataansvarlig for de personoplysninger, som er omfattet af denne politik.

Spies indgår i Nordic Leisure Travel-koncernen. Goldcup 19390 AB (under navneændring til Nordic Leisure Travel Group AB)(NLTG) har den afgørende indflydelse på Spies, og Spies overfører derfor personoplysninger til NLTG i administrativt og analytisk øjemed. Personoplysninger, som indsamles Spies, behandles også af NLTG til de formål, som er angivet nedenfor.

Kontaktoplysninger

Du kan kontakte os på info@spies.dk eller via almindeligt brev, som sendes til Spies, Kay Fiskers Plads 9, 2300 København S. Du kan også kontakte os via ”Min Side” på Spies.dk.

Den fuldstændige persondatapolitik

I vores persondatapolitik kan du læse mere om, hvordan vi håndterer personoplysninger og dine rettigheder.