På hotellet

Check-in og check-out
Ifølge internationale regler skal hotelværelset forlades senest kl. 12 på hjemrejsedagen (dog kl. 10 på nogle hoteller). Det gælder også, selvom hjemrejsen først påbegyndes efter kl. 24. Det vil sige, at hvis din hjemrejse er f.eks. 2/6 kl. 02.30, så skal dit værelse forlades 1/6 kl. 12 (nogle steder kl. 10). Vi forsøger naturligvis altid at gøre ventetiden så behagelig så muligt. Derfor tilbyder hoteller ofte fælles opholdsfaciliteter, hvor bagage osv. kan opbevares. Opbevaring i disse rum er uden opsyn og derfor på eget ansvar. I nogle tilfælde skal der betales gebyr for opbevaring af bagage. Hotelværelset skal være klargjort til nye gæster senest kl. 15, dog kl. 16 i Spanien.

Vær opmærksom på, at visse hoteller ofte kræver et depositum ved check-in for at sikre afregningen ved hjemrejse. Dette trækkes som regel på dit kreditkort.

Måltider
Det fremgår af hotelbeskrivelsen, hvis måltider på hotellet indgår i prisen eller kan tilkøbes.

Morgenmad: består af brød, smør, marmelade og kaffe/te.

Morgenmadsbuffet: består - udover ovenstående - også af ost, æg, yoghurt, grøntsag eller frugt.

Halvpension: Morgenmad og yderligere et måltid - ofte en middagsbuffet. Drikkevarer til måltiderne indgår ikke.

Helpension: Morgenmad, frokost og middag - ofte buffet til frokost og middag. Drikkevarer til måltiderne indgår ikke.

Rejser man henover jul og/eller nytår, kan halvpensionen være forbundet med et tillæg. Som oftest vil dette tillæg fremgå af billetten, men i enkelte tilfælde kan tillægget dog opkræves direkte af hotellet.

Sidste måltid på hotellet er som regel morgenmad. Er ankomsten/afrejsen til/fra hotellet tidligt om morgenen, alternativt sent om aftenen, kan du gå glip af et par måltider, hvis du har bestilt morgenmad, halvpension, helpension eller All Inclusive. Ingen måltider indgår, efter du har tjekket ud fra hotellet.

All Inclusive: Vi har et stort udbud af All Inclusive-hoteller - lige fra luksuriøse hoteller, som tilbyder mad og drikkevarer en stor del af døgnet, til enklere mellemklasseshoteller, hvor Spies har valgt ar kalde All Inclusive for ”Enkel All Inclusive” på hoteller med en lavere kategori end 4. På hoteller med Enkel All Inclusive er udbuddet af mad og drikkevarer mere begrænset og serveres i begrænsede tidsrum.

All Inclusive består af måltider samt lokale drikkevarer og i mange tilfælde også aktiviteter. Lokale drikkevarer er som regel lokalt producerede vin, øl og spiritus eller mærker, som hotellet har udvalgt til at indgå i All Inclusive. Det fremgår af hotelbeskrivelsen, hvad der indgår i All Inclusive på det enkelte hotel. All Inclusive gælder som regel til kl. 12 på hjemrejsedagen. Gælder det længere tid, fremgår det af hotelbeskrivelsen. På alle vores Sunwing Family Resorts gælder All Inclusive helt frem til afrejsen fra hotellet. All Inclusive er personligt.

Vær opmærksom på, at hotellet som regel ikke serverer alkohol til unge under 18 år, selvom det indgår i den bestilte måltidspakke.

Pæn påklædning i restauranten
Hvis det står i hotelteksten, at hotellet kræver pæn påklædning, betyder det generelt, at det ikke er tilladt at være iført badetøj, shorts, træningsbukser eller træningstop i restauranten. Mænd skal desuden have lukkede sko på.

Hotellejligheder
Vær opmærksom på, at opvask i hotellejligheder ikke er en del af rengøringen, og det anbefales derfor at medbringe opvaskemiddel, opvaskebørste, viskestykke med mere, da dette normalt ikke er en del af lejlighedens standardudstyr – heller ikke i lejligheder i kategori 4 og 5. Hotellejligheder er ikke så veludstyrede som almindelige boliger herhjemme. Køkkenet egner sig bedst til lettere madlavning. Ovn og kaffemaskine findes kun i sjældne tilfælde. Spisepladsen kan af og til være på balkonen. I 1-værelses lejligheder består sovearrangementet normalt af sovesofa eller udtræksseng.

Medbringelse af mad/drikkevarer på hotelværelset
Nogle hoteller tillader ikke, at der medbringes mad- og drikkevarer på værelset eller ved poolområdet, som er købt uden for hotellet. Hotellet kan forbeholde sig ret til at konfiskere de medbragte varer.

Rengøring på hotelværelset
Vi gør opmærksom på, at rengøring kan ske såvel formiddag som eftermiddag. Der gøres rent 2-6 gange om ugen – se nærmere information under hotelbeskrivelsen. Gulvet bliver fejet eller vasket, badeværelset gøres helt eller delvist rent, affald fjernes, sengene bliver redt, og der støves af. Skift af sengelinned og håndklæder sker som regel 1-2 gange om ugen på mellemklassehoteller. Har hotellet rengøring f.eks. to gange om ugen, betragtes rengøring og skift af sengelinned/ håndklæder på ankomstdagen som første gang.

Handicapfaciliteter på hotellet
Det påhviler gæsten selv at kontrollere dørmål og lignende på hotelværelset/hotellejligheden hos rejsekonsulenten inden afrejse. Kun få rejsemål har handicaptilpassede hoteller. Ofte er omgivelserne svært fremkommelige og hotelområdet relativt kuperet, ligesom badeværelser, elevatorer m.v. er smalle og generelt ikke lever op til danske krav som ”handicapvenlige”. Se respektive hotelbeskrivelser på hjemmesiden. På bussen mellem lufthavnen og hotellet samt på udflugtsbusser kan vi ikke garantere plads til kørestole; i givet fald må udgiften til separat transport betales af gæsten selv. Af sikkerhedsmæssige årsager må hverken guiden eller buschaufføren løfte eller bære handicappede gæster.

El
Strømforsyningen på rejsemålene kan være uregelmæssig i perioder. I nogle lande kan det være nødvendigt med en adapter. Hør eventuelt nærmere hos din rejsekonsulent eller kig under fanebladet "Fakta" på det pågældende rejsemål her på spies.dk.

Aircondition
Det vil fremgå af hotelbeskrivelsen, om hotellet har aircondition. På mange rejsemål er der fra officiel side pålagt restriktioner med hensyn til energiforbrug. Man kan derfor komme ud for, at aircondition kun er tændt, når man rent fysisk opholder sig på hotelværelset/i lejligheden – og ofte kun nogle timer om dagen og i den varmeste periode – det kan variere afhængigt af lokale forhold og dagstemperaturen. I forårs- og efterårssæsonen er aircondition sjældent tændt. Normalt er der et airconditionanlæg pr. værelse/lejlighed, og aircondition kan være placeret i enten stue eller soveværelse. Der findes mange typer airconditionanlæg med varierende kvalitet/kapacitet til nedkøling, og der kan derfor være forskel fra hotel til hotel uanset område og rejsemål. På nogle hoteller er aircondition mod betaling, og der afregnes i så fald direkte med hotellet.

Internet
Internetopkobling på vores rejsemål kan variere i hastighed og er ikke ligeså pålideligt som i Danmark. Vi kan derfor aldrig garantere fuld adgang til internettet. Mobilt internet kan opleves hurtigere end hotellets internet. Vi anbefaler derfor, at du ser på alternative opkoblingsmuligheder, hvis du har brug for garanteret fuld adgang under hele din ferie.

Service på rejsemålet
På de fleste af vores rejsemål står vores guider klar i lufthavnen til at tage imod dig, når du ankommer. Hvis du i løbet af ferien har brug for hjælp eller gode råd til at gøre ferien endnu bedre, kan du kontakte vores guider på hotellet, servicekontoret eller servicetelefonen. Du kan også altid kontakte os på mail eller sms og forvente at få hurtigt svar. Vi kalder det Holiday Service 24 hrs. Har du oplyst dit mobilnummer, da du bestilte rejsen, vil du automatisk modtage beskeder med tips og information i løbet af ferien. Når du ankommer, modtager du desuden en besked med nummeret på vores servicetelefon, som du kan ringe til døgnet rundt. Alle vores guider har egen bærbar computer. Det betyder konkret, at de straks kan tage fat på at løse eventuelle problemer – uanset om du møder guiderne på dit hotel eller servicekontoret.
På nogle af vores rejsemål har vi ikke guider i alle områder, men du kan altid kontakte os på servicetelefonen. Dette gælder også for nogle af vores små græske øer, hvor guiderne holder til på naboøen. Vi er et skandinavisk rejseselskab med skandinavisktalende guider. Derfor kan vi ikke altid garantere, at guiden på en given udflugt eller på en given service er dansk. Alle vores guider er dog instrueret i at tale skandinavisk, så de kan hjælpe alle vores gæster uanset nationalitet. Når du rejser med Spies på storbyferie eller på en af vores fleksible ferierejser, er du på egen hånd, og vi har ingen guider på rejsemålet. Du kan dog altid kontakte os på vores nødtelefon (telefonnummer vil fremgå af din billet).

Særlige ønsker
Da de fleste af vores hoteller har flere ankomster og afrejser hver uge, og da varigheden af gæsternes ophold varierer, kan der fra hotellets side ikke på forhånd gives tilsagn om bestemt beliggende værelser eller lejligheder. Har du særlige ønsker, f.eks. etage, mod sol eller værelser, der ligger ved siden af hinanden, er du altid velkommen til at kontakte din rejsekonsulent, som vil viderebringe ønskerne. Såfremt det er muligt, vil dine ønsker blive efterkommet, men vi må understrege, at vi ikke har mulighed for at give nogen garanti. Vi anmoder i øvrigt om, at der ikke rettes forhåndshenvendelse til vores guider, da de ikke kan hjælpe med eventuelle særlige ønsker.

Særlige ydelser og faciliteter
Sol og skygge kan ikke garanteres ved hotellets pool eller på indkvarteringens balkon. Vi henviser til afsnittet “Særlige ønsker”. De fleste af hotellets faciliteter, som er nævnt i kataloget, er frit tilgængelige, dog skal visse faciliteter (som squash, tennis og sauna) normalt reserveres i receptionen, og der betales et gebyr for benyttelse. Ketsjere og bordtennisbatter kan ofte lejes, men de er sjældent af god standard. Der betales gerne et gebyr for deponering, hvad enten deponering finder sted på hotelværelset eller i receptionen (boks eller kuvertsystem). Endvidere må der påregnes et gebyr direkte til hotellet for barneseng. Barneseng skal bestilles samtidig med rejsen, men der tages forbehold for, hvor mange barnesenge hotellet har til rådighed. Nogle hoteller tager også betaling for brug af f.eks. liggestole, parasoller, swimmingpool, tv og internet. Enkelte af vores hoteller har satellit-tv, men det indebærer ikke nødvendigvis skandinaviske tv-kanaler.

Udflugter, aftenture og rundrejser
Oplysninger om udflugter og priser på spies.dk og i Spies-appen er vejledende, og der kan forekomme ændringer. Det aktuelle udflugtsprogram vil fremgå af vores velkomstmateriale eller kan oplyses af vores personale. Tilmelding kan ske til vores personale på rejsemålet. Visse udflugter kan også bestilles hjemmefra. Vi anbefaler, at du hurtigst muligt bestiller den ønskede udflugt, da antallet af pladser er begrænset. Hør nærmere hos vores personale på rejsemålet om sidste frist for tilmelding.

Udflugterne kan betales med Visa, MasterCard og Eurocard på de fleste af Spies’ rejsemål. På de rejsemål, hvor Spies har eget personale, kan du desuden betale med MyTravel Holiday Card. Du kan ikke betale med American Express, Diners eller Electron-kort (f.eks. Visa Electron). Alle betalinger på internettet kører via systemet 3D Secure verified by VISA, hvilket kræver en personlig adgangskode. Vi anbefaler, at du inden afrejsen læser mere og evt. tilmelder dig (kan kun ske via PC eller Mac – ikke fra smartphone eller tablet) hos Nets.

Udflugterne gennemføres med mindre, der er for få tilmeldte (minimum 35 personer), eller at ændrede forhold med hensyn til transportmidler, aftale med lokale leverandører o.a. forhindrer det. Der kan være sæsonbestemte afvigelser. Børn under 12 år betaler normalt kun halv pris på dagsudflugter med bus, hvis de – om nødvendigt – kan dele sæde med et andet barn. Børnerabatten kan dog variere fra rejsemål til rejsemål. Der betales fuld pris for børn, der deltager i udflugter med fly, aften-og natture samt udflugter, der strækker sig over flere dage.

Udflugterne gennemføres med skandinavisktalende eller engelsktalende personale – oplyses hos vores guider på rejsemålet. Rundrejser gennemføres med mindre, at antal tilmeldte gæster er mindre end minimumdeltagerantal. Som udgangspunkt er tilmelding til vores udflugter bindende. Ved afbestilling grundet sygdom kan en lægeerklæring påkræves.

Værdigenstande
Hotellerne påtager sig ikke ansvaret for værdigenstande, hvorfor det på det kraftigste anbefales IKKE at medbringe store beløb i kontanter, kostbare smykker osv. Det anbefales også, at man straks efter ankomsten lejer en deponeringsboks. Vi tager ikke ansvaret, hvis der sker indbrud i deponeringsbokse, da denne aftale indgås direkte med hotellet. Det er vigtigt, at du læser og beholder kopien af lejekontrakten for deponeringsboksen, så du er informeret om betingelserne for leje af boksen samt erstatning i tilfælde af indbrud.

Støjgener
Støjgener kan forekomme, idet mange af vores hoteller ligger i populære ferieområder med masser af livsglæde og sjov – både om dagen og om natten. Der kan desuden være gennemkørselstrafik døgnet rundt. På de fleste hoteller har man opstillet nogle enkle regler, som skal sikre trivslen, men det hænder desværre, at man bliver forstyrret af andre gæster. I sådanne tilfælde hjælper vi gerne med at tale fredsforstyrrerne til rette. Høj musik og støj uden for hotellet tager de lokale myndigheder sig af, og det er derfor uden for vores indflydelse. På vores krydstogtskibe kan enkelte kahytter være generet af støj fra maskinrummet.

Uvelkomne husdyr og myg
Hunde og katte er almindelige indslag i dyrelivet på vores rejsemål, men også myg, myrer og kakerlakker kan forekomme. Får du besøg af uvelkomne husdyr på hotelværelset eller i lejligheden, er det vigtigt, at du kontakter vores personale, idet insektmidler og lignende ofte kan afhjælpe eller forhindre problemet. Hunde og katte er normalt fredelige, men de kan medføre “hylekoncerter”. Nogle steder bliver man vækket af hanegal, ligesom geder og æsler kan være en naturlig del af gadebilledet. På flere rejsemål kan man i perioder være generet af myg, men effektive myggemidler og såkaldte myggemaskiner kan hjælpe på problemet (købes på apoteker, i supermarkeder og lignende steder).
Fredede svaler udgør en del af den naturlige fauna på nogle af vores rejsemål. Svalerne kan nogle gange bygge reder på eller i nærheden af hotellet, noget som vores gæster kan opfatte som forstyrrende. Hotelpersonalet gør dog sit bedste for at holde balkoner og terrasser rene og pæne.

Billeje
Ønsker du at leje bil, er det lettest at gøre inden afrejse, så den står klar ved ankomst. Her kan du læse mere om priser, forsikringer, bilmodeller m.v.

Spørgsmål inden afrejse?

Få hjælp og vejledning Få hjælp og vejledning

Chat med os

Har du brug for hurtig hjælp? Her kan du stille korte spørgsmål og få et hurtigt svar.

Åbningstider:

Mandag-torsdag: 9-21
Fredag: 9-18
Lørdag: 10-15
Søndag: 10-21
Helligdage: 10-15