Eksperternes tips

På drømmekrydstogt i

Caribien

Drømmekrydstogt i Caribien

I marts 2023 tog jeg med min mand, Mathias, og vores gode venner, Stig og Lena, på et ti nætter langt krydstogt i Caribien med MSC-skibet Divina, der havde afgang fra Miami. Her får du mine minder fra det, der skulle blive en helt fantastisk tur.

Tekst & billeder: Jessica Westberg
Publiceret: 6. september 2023

Palmer og klart badevand

Omgivelserne ved vores beach club fejlede ikke noget.

Smuk strand med fyrtårn

Jamaica byder på den ene smukke strand efter den anden.

Snorkling

Jeg snorkler altid, når der er mulighed for det. Jeg elsker det!

Jamica, Ocho Rios

Første stop var i Jamaica. Her tog vi afsted på tur på egen hånd. Vi slentrede lidt rundt i byen Ocho Rios og gik en tur på omkring 30 minutter til en lille strand, hvor vi kunne betale et par dollars for at komme ind og få liggestole. Det føltes dejligt trygt og afslappende at kunne tilbringe dagen her med at sole sig og bade i det klare, lune vand. Der kom reggae ud af højttalerne på strandbaren, så det lyttede vi til, mens vi handlede lidt souvenirs og spiste frokost. Vi fik smagt Jamaicas berømte ret Jerk-kylling. Der bruges et særligt krydderi på kyllingen, som grilles og toppes med barbecuesovs, ris og lidt andet tilbehør. Lidt stærkt, men rigtig godt! Vi fik selvfølgelig også en dejlig kold drink til.

For dem, der ikke har lyst til at gå en lige så lang tur, ligger der faktisk en anden strand ikke så langt fra der, hvor skibet lægger til. Den er lang og fin, og her betaler du også bare et par dollars for adgang til liggestolene.

Der er masser af spændende udflugter at tage på, så næste gang vi rammer Jamaica, skal vi helt klart se de smukke vandfald, som man også kan klatre op gennem, hvis man tør.

Ocho Rios

Ocho Rios er måske Paradis på jord - eller i hvert fald tæt på.

Liggestole på Beach Club

For et par dollars fik vi adgang til en lækker beach club.

Souvenitbutik

Vi fik købt souvenirs med hjem.

Colombia, Cartagena

I Colombia lagde vi til ved en ret stor by – Cartagena. Vi tog bussen frem og tilbage til den gamle by, som jeg havde læst skulle være et rigtig smukt sted at gå tur i. På vej dertil gjorde bussen et kort stop, hvor vi kunne tage en pause og beundre den smukke borg Castillo San Felipe de Barajas, der er bygget i 1536.

Da vi var fremme i den gamle by, kunne vi vælge at følge med en guide eller gå på egen hånd, hvilket vi helst ville. Der var rigtig mange hyggelige gader med flotte, farverige huse. Vi fik lidt kaffe og shoppede lidt, inden vi rundede turen af og tog tilbage til skibet.

Skyline Cartagena i Colombia

Det minder mest om New York, men det er faktisk Panama City skyline.

Castillo San Felipe de Barajas

Castillo San Felipe de Barajas.

Cartagena gamle by

Den gamle by i Cartagena er et must at besøge.

Panama, Panama City

I Panama hoppede vi af skibet i et stort havneområde, der hedder Colón. Her er der ikke det store at lave, så vi bestilte en bustransfer tværs gennem landet til Stillehavet og Panama City! Her gik vi på opdagelse på egen hånd, spiste en dejlig frokost og nød synet af de flotte huse i den gamle del af byen. Den nye del havde til gengæld en flot skyline med skyskrabere, moderne huse og parker.

Der var mange butikker med en del lokalt håndværk. Vi fik masser af gode minder den dag, og naturligvis fik vi også købt en panamahat til Stig.

Vi pruttede en taxa ned til halv pris, og så kørte den os hen for at se Panama-kanalen – nu var vi alligevel så tæt på. Her tilbragte vi en lille times tid, før taxaen kørte os tilbage i den gamle by igen. Så tog vi bussen tilbage til skibet igen.

Gamle bygninger i Panama City

Panama City emmer af kultur og historie.

Gadekunst og smukke blomster i Panama City

Der venter overraskelser på hvert gadehjørne i Panama City.

Panamakanalen

Vi måtte naturligvis se Panamakanalen.

Costa Rica, Puerto Limón

Puha. Det her? Det blev klart favoritstoppet for alle os, der var med på rejsen. Vi tog på udflugt til regnskoven (Veragua Rainforest Park), hvor vi var heldige at få en supersød og sjov guide, der fortalte vidt og bredt om dyr og natur. Vi stoppede lidt op og plukkede blomster og bær, og på et tidspunkt hapsede guiden en edderkop, som han tog ind i bussen for at vise os. Det var virkelig skønt at se de fantastiske omgivelser i et område, der bare emmer af tropisk og uendelig smuk natur.

Vi holdt flere pauser i løbet af dagen. I en af dem tog vi en svævebane op i trætoppene i et naturreservat, mens vi i en anden gik en lille tur ned til et mindre vandfald. Vi lyttede intenst til guidens fortælling om den forskning, der foregår på stedet, selvom de mange fascinerende dyr var en anelse distraherende: dovendyr, slanger, frøer og ikke mindst den berygtede kuglemyre – et insekt, der er kendt for sit meget smertefulde bid. Senere så vi både kaimaner, krokodiller og en masse aber, da vi tog en bådtur gennem en lille flod. Det var alt i alt en både skøn og lærerig dag, og det er helt fantastisk at kunne se vilde dyr i det fri. Her vil jeg gerne tilbage til en dag. Hvilket sted!

Costa Rica

Naturen i Costa Rica er helt unik. Det bedste stop på turen!

Costa Rica blev vores favorit.

Veragua Rainforest Park

Veragua Rainforest Park gav os minder for livet.

Bahamas, Ocean Key

Vi fik en helt optimal afslutning på rejsen på vores sidste stop. Rederiets private ø Ocean Key i Bahamas er en lille ø, der tidligere har været anvendt som en slags skrotplads, men som nu er blevet omdannet til et rigtigt lille paradis med hvide strande, svajende palmer og turkisblåt vand. Jeg kunne nærmest ikke stoppe med at bade! På øen indgår liggestole, mad og drikke (hvis man har drikkevarepakke), så det er bare om at nyde livet! Der var flere forskellige food trucks på øen og en buffet. De mange forskellige barer gjorde, at vi aldrig manglede noget koldt at drikke. Man kunne også vælge at gå tilbage på skibet og spise frokost der, hvis man ville.

Vi var ikke helt færdige med at være på eventyr, så vi købte en udflugt, hvor vi kom afsted med en båd og kunne snorkle rundt i et gammelt vrag. Det var utroligt smukt og spændende at se den sunkne båd, masser af flotte fisk og endda skildpadder!

Inden vi tog afsted fra øen om aftenen, blev der vist et helt vidunderligt lysshow, som man kunne se fra stranden, hvor der var tændt bål. Man kunne dog også vælge bare at se det fra skibet. Det var en skøn afslutning på turen, og næste dag vågnede vi glade og veltilfredse op tilbage i Miami.

Strand Bahamas

Krydstogtskibet lægger til ved nogle af de smukkeste strande, jeg har set.

Ocean Cay

Ocean Cay er MSC Cruises private ø i Bahamas.

Drinks på en strand på Bahamas

Din drikkevarepakke gælder også på øen!

Jessica

Jessica Westberg

Jessica er en sand globetrotter. Hun har rejst til flere hjørner af verden, end vi andre kan drømme om. Hun deler ud af sine oplevelser fra krydstogter, safarier, skiture i Alperne og meget mere.