Myter og floden Acheron

Tag et skridt tilbage i tiden til de gamle, græske myter. En heldagsudflugt med smuk natur, spændende historie og besøg ved ruinerne ved Nekromantion samt ved floden Acheron, hvor der er mulighed for et forfriskende dyp.

    Fakta

  • Dag:
    Fredag
  • Varighed:
    Heldagsudflugt cirka kl. 9-15.30
  • Pris:
    30 EUR pr. voksen, 15 EUR pr. barn.

    Der indgår ingen måltider, men mad og snacks kan købes undervejs. Det er også muligt at købe frokost på tavernaen ved flodbredden.
  • Sprog:
    Skandinavisktalende guide.
  • Godt at medbringe:
    Foruden egnede sko er det en god idé, hvis du har shorts på, så du undgår at gøre dit tøj vådt. Vil du bade, medbringer du naturligvis badetøj og håndklæde. Vil du gå tur i floden, bør du have badesko på. Dem kan du købe i Parga eller ved floden.
  • Øvrigt:
    Entré til Nekromantion skal betales separat. Den koster 6 euro for voksne og 3 euro for børn.
  • Sådan bestiller du:
    Udflugten kan i højsæsonen bestilles hjemmefra sammen med rejsen eller via Min Side. Først og sidst på sæsonen kan du som regel bestille udflugten på rejsemålet ved at kontakte en af vores Spies-guider.

Indhold

Skandinavisktalende guide

Familievenligt

Historie og kultur

Naturoplevelser

Her tilbydes udflugten

Vi starter dagen med et besøg ved ruinerne ved Nekromantion, et sted, som man rejste til for næsten tre tusinde år siden for at få hjælp af dødsoraklet til at komme i kontakt med afdøde slægtninge og venner.

Fra Nekromantion forstætter vi mod byen Gliki, hvor Grækenlands mest kendte flod Acheron, også kendt som floden Styx, er smukkest. Vandet i floden er altid køligt og frisk og desuden krystalklart, så længe det ikke regner. Det er langs med floden Acheron, man mener, at færgemanden Charon fragtede de døde over til dødsriget Hades. De gamle grækere var derfor altid meget nøje med at placere en mønt på den afdødes tunge som betaling til Charon. Ellers kunne sjælen risikere at vandre i et limbo mellem liv og død i al evighed.

Ved Acheron har vi mulighed for gå tur i floden. Det siges, at det var her, gudinden Thetis døbte sin nyfødte søn Achilleus i floden for at gøre ham usårlig. Hælen, som hun holdt i, blev ikke dyppet i floden, og i den trojanske krig blev han ramt af en pil i hælen og døde, deraf udtrykket akilleshæl.

Da vi kommer til at gå i vandet, bør du medbringe sko, som kan tåle vand, og som sidder godt fast på fødderne. Har du ingen egnede sko med i kufferten, kan du købe sko ved floden. Vandet i floden kan visse steder være ret koldt, men når vi har gået et lille stykke, kommer vi til varmere vand, hvor du kan svømme en tur, hvis du har lyst det.

Her tilbydes udflugten

Praktisk information

Hvad koster det at tage børn med på udflugt? Hvor bliver vi hentet? Her har vi samlet al den information, du har brug for at vide om vores udflugter.

Nødvendige cookies hjælper med at gøre hjemmesiden brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom sidenavigation og adgang til sikre områder på hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Funktionelle cookies gør det muligt at gemme oplysninger om, hvordan hjemmesiden vises eller opfører sig – f.eks. dit valg af sprog eller region. Dette er nødvendigt for at hjemmesiden kan fungere.
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle data. Vi indsamler information om, hvordan du interagerer med hjemmesiden, hvor ofte du besøger den, og hvilke sider du får vist. Vi gør dette for at optimere design og brugervenlighed samt styrke hjemmesidens effektivitet. Derudover bruger vi informationen til at give dig personligt indhold og forberede markedsundersøgelser.
Marketing cookies bruges til at følge med i, hvordan besøgende opfører sig på hjemmesiden. Hensigten er, at vi og vores samarbejdspartnere skal kunne vise relevant indhold for den enkelte besøgende. Vi indsamler information om dine interesser, dvs. hvilke sider og annoncer du klikker på, samt hvilke produkter eller tjenester du viser interesse for eller køber (såkaldt “profilering”). For at kunne vise målrettede annoncer og markedsføring arbejder vi med andre virksomheder, som vi deler informationen med.