Flyforsinkelse - generel information

Når du bliver ramt af forsinkelse på din rejse, kan det være pga. tekniske fejl, vejrforhold eller travlhed i luftrummet.

Din rejse kan derfor pludselig blive forsinket, så vi anbefaler, at du ikke planlægger store begivenheder som f.eks. bryllup eller vigtige møder med kort tid til rejsens start eller afslutning. Skal du med tilslutningsfly, tog el.lign., bør du have en tidsmargin på mindst 4 timer i forhold til flyafgang på udrejsen og efter ankomst.

Vi ved, hvor vigtigt det er at få information, når du er forsinket. Hvordan du modtager informationen, afhænger af om du rejser med charterfly eller rutefly.

Rejser du med charterfly?

Vi vil løbende informere dig via sms, når du rejser med vores charterfly. Det er derfor vigtigt, at du har en opladet og tændt mobiltelefon på dig. Husk altid at kontrollere, at det mobilnummer, som du opgav ved bestillingen, er identisk med det, som vi kan kontakte dig på under rejsen.

I lufthavnene i Danmark har vi ikke vores egne repræsentanter. På rejsemål, hvor vi har personale/guideservice, vil vi have repræsentanter i lufthavnen, som får al deres information fra flyselskabet. Vær opmærksom på, at det ikke altid er muligt for vores personale at få adgang til transitområdet efter sikkerhedskontrollen.

Rejser du med rutefly?

På rejsemål, hvor vi ikke har personale/guideservice, vil det være flyselskabet eller flyselskabets repræsentanter, som løbende informerer under din forsinkelse.

Information under din forsinkelse

Kompensation

Spies er omfattet af 'Lov om Pakkerejser', og vi følger de udstukne retningslinjer om kompensation for pakkerejser (se definitionen på en pakkerejse under "Spørgsmål og svar")). Det betyder, at forsinkelse på udrejsen af en vis længde udløser kompensation. Forsinkelse på hjemrejsen udløser derimod ikke kompensation uanset længden.

Er du forsinket på udrejsen?

Nedenfor ser du, hvornår flyforsinkelsen på udrejsen udløser kompensation i forhold til de udstukne retningslinjer fra 'Lov om Pakkerejser'. Kompensationen gælder for rejsende med Spies.

Flyforsinkelser

*Kompensationen udregnes således: Rejsens pris fratrukket forsikringer og eventuelle tillægsydelser deler du med antal overnatninger, afhængigt af om kompensationen lyder på en dagsandel eller døgnandel.

1 dagsandel = 1/14 for 7 overnatninger eller 1/28 for 14 overnatninger.
1 døgnandel = 1/7 for 7 overnatninger eller 1/14 for 14 overnatninger.

Sådan modtager du kompensation

Rejser du med charterfly?

Har du krav på kompensation i forhold til udrejsen, sørger vi automatisk for, at du modtager kompensation og information, når du rejser med charterfly. Du behøver derfor ikke at foretage dig noget.

Vær opmærksom på, at kompensation på udrejsen kun gælder for pakkerejser (se definitionen på en pakkerejse under "Spørgsmål og svar"). Du vil derfor ikke modtage kompensation, hvis du har bestilt kun en flybillet.

Rejser du med rutefly?

Rejser du med rutefly, skal du kontakte os, så vi kan se nærmere på det.

Vær opmærksom på, at kompensation på udrejsen kun gælder for pakkerejser (se definitionen på en pakkerejse under "Spørgsmål og svar"). Du vil derfor ikke modtage kompensation, hvis du har bestilt kun en flybillet.

Har du købt hotel på egen hånd, udflugter, lejebil eller andet, som bliver påvirket af en forsinkelse, har vi ikke mulighed for at erstatte dette, når det ikke er købt via os. Dette gælder, uanset om du rejser med charterfly eller rutefly.

Er du forsinket på hjemrejsen?

Forsinkelse på hjemrejsen udløser ikke kompensation efter de udstukne retningslinjer og 'Lov om Pakkerejser'.

Dækning af transportudgifter

Ved forsinket hjemkomst står du selv for eventuelle taxaudgifter, hvis du kommer for sent til fly-, tog- eller busforbindelser, som du selv har arrangeret. Det samme gælder, hvis en aftalt afhentning ikke længere er mulig.

Dækning af tilslutning og overnatning

Eventuelle udgifter til tilslutning og/eller overnatning kan du forsøge at få dækket af din rejseforsikring. Dækker din rejseforsikring ikke dit krav, har du mulighed for at sende dokumentation til os, og vi vil se nærmere på det. Vi har da brug for følgende:

  • afvisning fra din rejseforsikring
  • kvitteringer på det, som vi skal se nærmere på. Det er vigtigt, at kvitteringer viser, hvad der har været udlæg for, og det er derfor ikke nok med VISA-kvittering eller kontoudskrift.
  • tabt arbejdsfortjeneste inkl. dokumentation fra din arbejdsgiver, som indeholder datoer på de dage, hvor du ikke har haft mulighed for at møde på arbejde, det beløb, som du er blevet trukket i løn samt dit dagsfradrag og din trækprocent. Vær opmærksom på, at afspadsering og feriedage ikke dækkes.

Dette sender du til os via vores reklamationsformular.

EU-regler om flypassagerers rettigheder

Udover 'Lov om Pakkerejser', som vi følger, kan du også have krav på kompensation og/eller refusion i forhold til EU-reglerne om flypassagerers rettigheder, den såkaldte EU-forordning 261.

For at søge om kompensation efter EU261 skal du rette henvendelse direkte til flyselskabet, da Spies ikke kompenserer efter EU261.

Din rejse er omfattet af disse europæiske regler, hvis du:

  • Rejste fra en hvilken som helst lufthavn i EU eller
  • Ankom til EU med et EU-luftfartselskab
  • Var med på den aktuelle flyvning
  • Ankom til din destination mindst 3 timer forsinket. Gælder ikke, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder
    som uvejr, strejke eller fabrikationsfejl på flyet.

Vær opmærksom på, at du først kan søge om EU261, når du er ankommet til rejsemålet, og længden på og årsagen til forsinkelsen er kendt.

Flyselskabet har ret til at fratrække den eventuelle kompensation, som du har modtaget fra Spies for forsinkelsen på flyrejsen.

Du kan læse mere om dine rettigheder efter EU261 på flypassager.dk

Har du rejst med Sunclass Airlines, finder du information og kontaktoplysninger her

Spørgsmål og svar

Hvad er en pakkerejse?

En pakkerejse består af mindst to af følgende rejseydelser, som du har købt samlet hos Spies, og som samlet har en varighed på over 24 timer. Rejseydelser er:

  • Passagertransport
  • Indkvartering
  • Leje af bil
  • Anden turistmæssig ydelse, der ikke er direkte tilknyttet transport eller indkvartering, men som udgør en væsentlig del af pakkerejsen.

Hvordan udregner jeg forsinkelsens længde?

Forsinkelsen udregnes ved forskellen i den planlagte ankomsttid til rejsemålet og den faktiske ankomsttid til rejsemålet.

Kan jeg få et hotelværelse i ventetiden?

Trækker forsinkelsen ud, kan der blive tale om kortere eller længere tids indkvartering. Du vil i så fald få nærmere information om dette i lufthavnen.

Hvorfor får jeg ikke mere information om, hvad der sker?

Det kan være svært at give en præcis tidsramme for længden af forsinkelsen. Derfor kan du opleve, at der alligevel ikke kommer ny information på et lovet tidspunkt, men at tidspunktet for ny information bliver rykket. Sammen med flyselskaberne bestræber vi os altid på løbende at give dig så fyldestgørende information som muligt under forsinkelsen.

Hvordan afbryder jeg rejsen, hvis jeg ikke vil acceptere forsinkelsen på udrejsen?

Efter 'Lov om Pakkerejser' kan du vælge at afbryde din rejse, hvis forsinkelsen er over 24 timer fra forventet afrejsetid på en rejse af 1 uges varighed (7 nætter) eller over 48 timers forsinkelse på en rejse af 2 ugers varighed, og få refunderet hele rejsens pris fratrukket evt. forsikringer.
Har du herudover købt arrangementer på egen hånd, vil de ikke blive refunderet via Spies, da de ikke er en del af det købte arrangement hos Spies.

Efter EU-forordningen 261 kan du vælge at afbryde rejsen, hvis forsinkelsen er over 5 timer fra forventet afrejsetid. Har du købt en pakkerejse, har du ret til at få refunderet omkostningerne for selve flyrejsen, men ikke den øvrige del (transport, hotel, m.m.). Flyrejsen udgør som regel ca. 20-40% af rejsens pris for en rejse uden rabat. Det præcise beløb kan du få oplyst, hvis du kontakter os.

Vær opmærksom på, at indtjekket bagage er sikkerhedsgodkendt til flyvningen, og hvis flyselskabet ikke er i stand til at få bagagen af flyet, vil den blive eftersendt. Ventetiden på at modtage bagagen vil ikke udløse kompensation.

Hvordan får jeg en forsinkelseserklæring?
Forsinkelseserklæringer er tilgængelige i løbet af 24-72 timer efter ankomt/hjemkomst. Har du brug for en forsinkelseserklæring fra Sunclass Airlines eller Tui Fly Nordic, kan du hente den her:
Sunclass Airlines
Tui Fly Nordic
Har du brug for en forsinkelseserklæring fra andre flyselskaber, er du meget velkommen til at kontakte os, så vi kan hjælpe dig.