Rejser til Rom

Rom – en magisk by

"When in Rome, do as the Romans do." Den engelske talemåde bærer på nøglen til at opdage Rom: Gå i romernes fodspor, og en magisk by vil åbne sig for dig.
Verdens storbyer bliver i dag mere og mere en kopi af hinanden. De samme kæder med mærketøj, de samme kæder med kaffebarer. Men den gruppemail har Rom ikke læst. Rom har ingen planer om at tilpasse sig. Tilnavnet ”den evige by” er ikke opstået uden grund. Tekst: Jan Gradvall. Foto: Ving, Istock.
Rejser til Rom

Rom har ingen planer om at tilpasse sig. Tilnavnet ”den evige by” er ikke opstået uden grund.”

Det er bekvemt at opleve Rom. Flyvetiden er mindre end tre timer. Vinter bliver det ikke rigtigt. Og du kan gå til stort set alt i den lille, store verdensmetropol. Det er da også netop til fods, at du oplever byen bedst. Brostensbelagte stræder, fontæner, parker, nuancer af terracotta. Og de helt fantastiske pinjetræer, som findes overalt. De troner kongeligt over byen med kuppelformede trækroner og kogler, som ser dyre ud. Hvis du på din vandring rundt i Rom finder en åben port, så kig ind på den anden side. Ingen regner folks baggårde som seværdigheder, men når du ved, hvordan mennesker i en by bor, så kender du byen bedre. When in Rome, do as the Romans do.

Der findes to slags mennesker. Dem, der har set filmen ”Den store skønhed”. Og dem, som burde se den. Paolo Sorrentinos film, som på italiensk hedder ”La grande belezza”, fik i 2014 en Oscar for årets bedste film. Det er en film på højde med italienske klassikere som ”La dolce vita” og ”La notte”. Den skildrer på fremragende vis det på en gang moderne og tidløse Rom. Livsnyderne, livsglæden, samtalerne på tagterrasser – det er brudstykker af alt det, der fascinerer på en rejse til Rom.

Rom belønner den opmærksomme. På en ganske uanseelig gade nær Piazza Navona ligger den ganske uanseelige kirke Basilica di San Agostino. Træder du indenfor, så opdager du – helt gratis – et mesterværk af Caravaggio. Det er vurderet til et sted omkring en milliard kroner og hænger bare der, midt i den romerske hverdag. Et for sin tid kontroversielt maleri, hvor Jomfru Maria fremstilles som en almindelig, barfodet kvinde. Ingen malede fødder som Caravaggio. Gå heller ikke glip af de tre Caravaggio-malerier i en anden kirke i nærheden, San Luigi dei Francesi. I Rom behøver man ikke gå på museum. Alt i Rom er et museum, og der er åbent døgnet rundt.

”I Rom behøver man ikke gå på museum. Alt i Rom er et museum.”

Den, der tager til Rom, behøver næppe blive mindet om, at man spiser godt i byen. Det ved alle. Men gå ind de steder, hvor der sidder flest lokale. Peg på de tallerkener, som nabobordene får ind, og overrask dig selv. Spis i ro og mag – og spis for meget. Det gælder om at fylde godt på med oplevelser, så du er dækket ind, til næste gang du besøger Rom.

Oplev Rom

Jans bedste tips i Rom

Seværdigheder

Villa Borghese

Roms svar på Central Park og Hyde Park – og alligevel helt sin egen. En stor park i det nordlige Rom. Hvis skuespilleren Marcello Mastroianni havde været en park, så var han Villa Borghese. At slentre rundt i Villa Borghese med en is i hånden er som at slentre rundt med svaret på spørgsmålet om livets mening.

Peterskirken

Vent til om aftenen, en time inden kirken lukker. Så er køerne svundet ind. Taktikken er ikke at se for meget. Se Michelangelos marmorstatue Pietà, mens du forsøger at begribe, at han var blot 23 år gammel, da han begyndte på den.

Ciampini

Det perfekte sted at kigge på mennesker. Cafeen ligger på torvet Piazza di San Lorenzo. Her er en vedvarende strøm af romere, som skal skynde sig på arbejde, men slipper alt, hvis der er et ledigt bord. Åbent fra morgen til aften. Perfekt til vin, mad, kaffe, is. Perfekt til at nyde livet.

Katakomberne

Der findes over 50 katakomber i Rom, hvor millioner af kristne ligger begravet. Mange af dem døde martyrdøden. Vælg San Callisto på Via Appia, vejenes vej. Over jorden er det en vingård med ”Gladiator”-vibe. Under jorden katakomber, som går tilbage til år 150 efter Kristus. Sankt Cecilie, musikkens skytshelgen, blev begravet her.

Pantheon

Frank Gehry. Rem Koolhaas. Zaha Hadid (som tegnede Roms moderne museum). Mange arkitekter har tegnet spektakulære bygninger, som trodser tyngdekraften. Men de blegner alle ved siden af Pantheon, et mesterværk, som blev bygget 115-125 år efter Kristus. To tusinde år gammel modernisme. Besøg den flere gange på forskellige tidspunkter og i vekslende vejr, og oplev, hvordan alting forandres gennem kuplens 8,2 meter lange lysåbning mod himlen.

Restauranter og barer

Nino

Restaurant nær Den Spanske Trappe. Alt har stået stille her siden 1934. Med forretningsfrokoster og tjenere, der aldrig smiler. En af hofretterne er ribollita, en grøntsagssuppe, som gør sig bedre i munden, end den gør på tallerkenen.

Hotel Raphaël

Et af Roms fineste og dyreste hoteller, som ligger gemt bag Piazza Navona. Men deres rooftop-bar er åben for alle. At sippe cocktails her, mens solen går ned ... Ja, hvis nogen stadig sendte postkort, så skulle man skrive om netop det.

Nødvendige cookies hjælper med at gøre hjemmesiden brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom sidenavigation og adgang til sikre områder på hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Funktionelle cookies gør det muligt at gemme oplysninger om, hvordan hjemmesiden vises eller opfører sig – f.eks. dit valg af sprog eller region. Dette er nødvendigt for at hjemmesiden kan fungere.
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle data. Vi indsamler information om, hvordan du interagerer med hjemmesiden, hvor ofte du besøger den, og hvilke sider du får vist. Vi gør dette for at optimere design og brugervenlighed samt styrke hjemmesidens effektivitet. Derudover bruger vi informationen til at give dig personligt indhold og forberede markedsundersøgelser.
Marketing cookies bruges til at følge med i, hvordan besøgende opfører sig på hjemmesiden. Hensigten er, at vi og vores samarbejdspartnere skal kunne vise relevant indhold for den enkelte besøgende. Vi indsamler information om dine interesser, dvs. hvilke sider og annoncer du klikker på, samt hvilke produkter eller tjenester du viser interesse for eller køber (såkaldt “profilering”). For at kunne vise målrettede annoncer og markedsføring arbejder vi med andre virksomheder, som vi deler informationen med.