Boulders beach
Eksperternes tips

Vin, vandreture og vilde dyr

10 dage i Sydafrika

Vilde løver og pingviner, enestående natur, gode golfbaner, spændende vandrestier og herlig vin – det hele på samme rejse til Sydafrika. Med en nøje planlagt tur kan man få masser af fantastiske oplevelser på bare ti dage. Her kommer et forslag lavet ud fra mine egne erfaringer fra Sydafrika.

Tekst og billeder: Jessica Westberg
Publiceret: 23.11.2022

Kvinde på safari

Der venter masser af eventyrlige oplevelser i Sydafrika.

Løve set på safari

Vilde dyr i deres naturlige habitat

Dag 1: Strandliv og V&A Waterfront

Start dit besøg i Cape Town med en vandretur på bjerget Lionshead eller en solrig gåtur langs med havet til den fantastisk smukke Clifton Beach. Ved Clifton ligger fire små strande, som man går ned til via trapper. Der ligger ingen butikker på disse strande, så tag noget med, hvis I gerne vil have lidt at spise eller drikke.

Spis middag ved turistområdet V&A Waterfront, hvor du kan prøve lidt af den eksotiske mad. Hvad med f.eks. grillet zebra, krokodille, struds, vortesvin eller antilope? Generelt er stedet et madparadis for kødelskere, men der er selvfølgelig også mulighed for velsmagende fisk, skaldyr og friske grøntsager.

En stor fordel ved Sydafrika er, at der ikke er nogen tidsforskel i forhold til Danmark, så du behøver ikke at være nervøs for jetlag.

Blue Flag-stranden Clifton Beach

Blue Flag-stranden Clifton Beach ligger lige syd for Cape Town

Waterfront

I V&A Waterfront er du omgivet af spisesteder, butikker og underholdning.

Dag 2: Kap det Gode Håb

Tag på en hyggelig heldagsudflugt til Kap det Gode Håb. Det er et must at stoppe ved Boulders Beach, hvor man kan se de sødeste pingviner i det fri fra forskellige udkigsposter. Størstedelen af stranden er spærret af, så man ikke kan komme for tæt på og forstyrre dem.

Derefter kan man tage videre og vandre op til fyret ved Kap det Gode Håb, inden man tager tilbage til Cape Town.

Der er masser af spændende udflugter at tage på, og mange af dem har både smukke udsigter og spændende oplevelser. Det er bare med at vælge dem, der interesserer dig mest.

Pingviner på Boulders beach

På Boulders Beach uden for Cape Town kan man se vilde pingviner.

Det sydligste punkt i Afrika

Sydafrika er særligt velegnet for dem, der elsker indholdsrige ferier.

Kap det Gode Håb på sydspidsen af det afrikanske kontinent

Kap det Gode Håb er ikke (som mange tror) Afrikas sydligste punkt – men derfor er det et besøg værd alligevel.

Dag 3: Vandring og skaldyr

Tag en vandretur på Taffelbjerget, hvis vejret tillader det. Det blæste desværre for meget den dag vi var her, så vi tog i stedet til den flotte botaniske have Kirstenbosch. Her bestilte vi en guidet tur i parken, som også inkluderede en vandring op ad den venstre side af Taffelbjerget – i alt tre timers vandring.

Til middag spiste vi en skaldyrsplatte i solnedgangen ved Camps Bay, der anses for at være en ret trendy strand. Her var der et fint udvalg af restauranter og caféer og masser af liv.

Kirstenbosch National Botanical Garden

Den botaniske have Kirstenbosch ligger ved foden af Taffelbjerget.

Camps Bay i Afrika

Trendy Camps Bay med Lionshead i baggrunden.

Tallerken med skalddyr

Det sydafrikanske køkken byder på masser af oplevelser.

Dag 4: Vinsmagning, picnic & Taffelbjerget

På vores sidste dag i Cape Town var vi til vinsmagning på Warwick i Stellenbosch med efterfølgende picnic i det grønne. Til maden kunne vi vælge den vin, vi bedst kunne lide under smagningen.

Der er masser af muligheder for vinsmagning i Sydafrika. Man kan f.eks. tage hop on/off-busser og stoppe på forskellige steder, eller man kan blive i længere tid et enkelt sted, som vi gjorde.

Om eftermidagen var der lidt mere stille vejr, så der kunne vi endelig tage svævebanen op til toppen af Teffelbjerget. Og sikke et magisk sted!

Denne aften spiste vi en virkelig dejlig middag på The Pot Luck Club. Det er en hip restaurant, der ligger i bygningen The Old Biscuit Mill. Jeg kan varmt anbefale at bestille bord til et besøg der.

Udsigt fra Taffelbjerget i Cape Town

Fra Taffelbjerget får du en spektakulær udsigt over Cape Town.

Kabelbanen op til Taffelbjerget

Kabelbanen op langs Taffelbjerget er en oplevelse i sig selv.

Vinsmagning i smukke omgivelser

Vinsmagning i omgivelser som dem her giver oplevelsen lidt ekstra.

Dag 5-6: Safari i Krugerparken

Først tog vi et indenrigsfly fra Cape Town til Nelspruit, og så hoppede vi i en lejebil. Det gjorde vi, selvom vi jo godt vidste, at man kører i venstre side af vejen i Sydafrika. Vel ankommet til Krugerparken begav vi os ud på vores første safaritur allerede samme eftermiddag, og her så vi omkring 15 elefanter, en del flodheste, nogle nysgerrige giraffer, næsehorn, zebraer og massevis af impalaer.

På aftenturene plejer man at stoppe ved et roligt vandhul, hvor man kan stige ud af bilen og drikke en såkaldt sundowner – en drink, der nydes bedst, mens man kigger på dyrene, der kommer ned efter vand. I vores tilfælde var det flodheste, der drak en aftenslurk med solnedgangen i baggrunden.

Planen for morgensafarien er som regel, at man står tidligt op (vi vågnede kl. 4.20), hvorefter man får lidt at drikke og spise, inden man tager afsted. På denne her tid er dyrene mest aktive, og chancerne for at se dem er store.

Guiderne er dygtige, og de fortæller gerne løs, uanset hvad du vil vide. Efter nogle timer var vi tilbage og kunne nyde en frokostbuffet efterfulgt af lidt tid til at bade i poolen eller slappe af. Inden aftensmaden tager man ud igen på den næste tur blandt dyrene og får endnu en sundowner på et fortryllende sted i parken.

Jeg synes selv, at to dage og 3-4 safariture er nok. Man når formentlig at se de fleste dyr flere gange på den tid, og jeg må understrege, at det bare er en helt særlig oplevelse!

Elefant i Kruger nationalpark

Krugerparken er et af Afrikas mest kendte safaristeder, og det er der mange gode grunde til.

Giraf i Kruger nationalpark

På safari i Sydafrika venter dyreoplevelser i verdensklasse.

Flodhest i Kruger nationalpark

Vidste du, at flodhesten regnes som et af Afrikas farligste dyr?

Dag 7: Eswatini

Efter en sidste safaritur og noget dejlig morgenmad tog vi fra Krugerparken videre til det lille kongedømme Eswatini, der tidligere hed Swaziland. Det var intet problem at tage lejebilen med ind i et nyt land. Det kostede blot en mindre afgift og et par underskrifter ved grænsen. Vejen til Eswatini er en oplevelse i sig selv. Smuk, kuperet og med lidt køer og geder som underholdning. Eswatini er et både interessant og spændende land, og vi klarede os fint med engelsk (og lidt kropssprog). Da vi kom frem, fik vi en tiltrængt slapper ved poolen.

Vandfald i Eswatini

Det er nemt at komme fra Sydafrika til nabolandet Eswatini.

Smuk natur i Eswatini

Eswatini - tidligere kendt som Swaziland.

Dag 8: Kultur og golf

Eswatini er et lille land, men også her er der faktisk et par safariparker. Vi valgte dog at prioritere andre aktiviteter. Min ven og jeg tog hen til en kulturby, hvor vi lærte en masse om landets historie og traditioner og så nogle danseopvisninger. Vores venner Jenny og Daniel valgte i stedet at spille golf på den kongelige golfbane med lidt ekstra forhindringer i form af nysgerrige aber.

Traditionel dans i Eswatini
Golf i Eswatini

Dag 9: Johannesburg

Efter morgenmaden og lidt afslapning ved poolen tog vi bilen tilbage til Sydafrika og Johannesburg. Vi kørte til lufthavnen for at aflevere bilen, og så tog vi en taxi til hotellet. Vi var ikke så glade for at køre rundt i byen med tanke på venstretrafikken, og så var det let at fare vild, da der er en del områder, man helst skal undgå med tanke på kriminalitet.

Dag 10: Apartheid Museum

Den sidste dag i Sydafrika brugte vi på et vigtigt, lærerigt og ikke mindst følelsesladet besøg på Apartheid Museum. Her er der forskellige værelser med billeder, film og lyd, og da vi var der, var der også en særudstilling specifikt om Nelson Mandela. En smuk afslutning på en magisk rejse!

Apartheid Museum i Sydafrika

Apartheid Museum i Sydafrika - vigtigt, lærerigt og en smuk oplevelse.

Ekstra tip til Cape Town

Det er en fordel at være lidt fleksibel, når man er i Cape Town. Så kan man nemlig besøge Taffelbjerget (Table Mountain), så snart det er klart vejr. Det skifter en del, og der kan være lang kø ved svævebanen. Bjerget, der tårner sig op over Cape Town er cirka 1.000 meter højt, og fra toppen er der en strålende udsigt over byen og havet. Man kan også vælge at vandre op ad bjerget i stedet for at tage svævebanen. Der er flere forskellige stier, man kan benytte.

Vil I besøge Robben Island, hvor Nelson Mandela sad fængslet, så bestil i god tid. Den udflugt er nemlig meget populær. Det lykkedes os desværre ikke at nå det på vores rejse.

Gå helst ikke ture efter mørkets frembrud. Det er nemt at tage en taxi, en Uber el.l. Der er også busser, der standser både i og uden for Cape Town, f.eks. ved Taffelbjergets svævebanestation og bydelen V&A Waterfront.

Jessica

Jessica Westberg

Jessica er en sand globetrotter. Hun har rejst til flere hjørner af verden, end vi andre kan drømme om. Hun deler ud af sine oplevelser fra krydstogter, safarier, skiture i Alperne og meget mere.

Vil du læse flere artikler som denne?