Eksperternes tips

Drømmen om

Toscana

Toscana rundt

Det har længe været en drøm for mig at komme til Toscana. Hus med pool, besøg på hyggelige vingårde og ture til spændende middelalderbyer – kan det blive meget bedre? I sommeren 2022 blev min drøm endelig til virkelighed. Der tilbragte jeg nemlig en uge i Toscana. Her er det ingen sag at rejse lidt rundt, eftersom afstandene ofte er ret korte, og det er nemt at komme frem.

Tekst og billeder: Tomas Alexandersson

På gynge ved en vingård

Min rejserute

Jeg tog fra Pisa til Firenze og siden videre til Siena via Chiantigiana – bedre kendt som Chiantivejen. Her ligger nemlig alle de klassiske vingårde, der producerer Chianti Classico-vinene. Efter Siena tog jeg et par stop i San Gimignano og Volterra. Til sidst afsluttede jeg ferien med en dukkert langs kysten uden for Livorno, inden det var på tide at rejse hjem igen fra Pisa.

Turist? Jovist.

Det Skæve Tårn i Pisa var præcis lige så turistet som forventet, men selve tårnet var bestemt imponerende! Jeg tog mine Instagram-billeder og kiggede fascineret på alle dem, der tog billeder, mens de lænede sig op ad tårnet. Det var god og helt gratis underholdning! Jeg hoppede ind i min lejebil og satte kursen mod Firenze, hvilket tog cirka halvanden time. Firenze er helt fantastisk. Her kan man opleve det meste og lidt til: seværdigheder, lækre restauranter og masser af shopping.

Det skæve tårn i Pisa

Unesco har medtaget Det Skæve Tårn i Pisa på listen over verdensarv

Ponte Vecchio i Firenze

Ponte Vecchio er en bro fra Middelalderen, der krydser floden Arno i Firenze

Vingårde, Middelalder og Michelinrestauranter

Efter en hel dag i Firenze (du kan sagtens blive her meget længere) tog jeg videre mod den såkaldte "vinvej" – Chiantigiana. Mit første stop blev på vingården Antinori nel Chianti Classico, der ligger lige uden for Firenze. Her er der ikke kun skønne vine, men også en enestående arkitektur. Langs Chiantigiana er der masser af vingårde, så du kan bare stoppe ved den, du synes ser hyggeligst ud eller planlægge på forhånd, hvilke du vil besøge. For enden af Vinvejen venter Siena – en by i Toscana, som er kendt for sin historie, smukke bygninger og kunstskatte. Jeg spiste middag på Michelinrestauranten La Bottega del 30, som næsten var for god til at være sand. Det var nogle helt utrolige retter, jeg kunne sætte tænderne i, og vingårdsomgivelserne var enormt charmerende.

Vingård i Toscana

Vingården Antinori nel Chianti Classico

Carbonara

Carbonara – perfektion i al sin enkelhed

Mad med trøfler

Vidunderlig toscansk mad

Siena om natten

Siena – aftenhygge i landsbyen

restaurant La Bottega

Michelinrestauranten La Bottega del 30

Billedskønne byer

Efter Siena tog jeg videre til San Gimignano, der er på verdensarvslisten. Byen er ret unik med sin middelalderlige arkitektur og sine gamle, smukke tårnhuse. San Gimignano var helt klart min favorit på turen! Næste stop var Volterra, der ligger på en flot, klippefyldt bakke i Toscana. Rundt om løber en bymur og udsigten over omgivelserne fra toppen af muren er helt ubeskrivelig.

San Gimignano

Unesco-listede San Gimignano

udsigt i volterra

Magisk udsigt i Volterra

Poolafslapning og forkert drejning

Sidst men ikke mindst afsluttede jeg min rundrejse med nogle dovne dage i den lille by San Dalmazio, hvor et hus ventede på mig. Det var mildt sagt tiltrængt! Det var helt genialt at kunne køle sig ned i en stor privat pool med udsigt over vinmarkerne. På vejen tilbage til Pisa kørte jeg forbi ude ved kysten. Der ligger en del forskellige strande, så du kan egentlig vælge at besøge lige den, du har lyst til: Marina di Vecchiano, Marina di Pisa, Forte dei Marmi, Viareggion eller en af de mange andre! Selv valgte jeg at køre forkert på vejen hjem (alle bakkerne ser ens ud, hvis du spørger mig), så jeg havnede på Baratti-kysten ud for Livorno. Det var ikke lige planen, men det var nu heldigt nok, for strandene var fantastiske!

hus med pool

Huset med pool, som jeg lejede i San Dalmazio

Stranden Bagno La Lanterna

Tomas Alexandersson

Tomas tager os med ud på oplevelser, der indeholder arkitektur, udstillinger samt bar- og restaurantbesøg. Gerne i østeuropæiske storbyer, hvor han blandt andet har en forkærlighed for Tallinn.