Palmer og blå himmel

Spørgsmål og svar om vores bæredygtighedsarbejde

Hvordan arbejder Spies med socialt ansvar på hotellerne?

Når det gælder socialt ansvar på hotellerne, bliver de fulgt op via vores hotelkontrakter, som indeholder klausuler om miljø, børnesexturisme og arbejdsvilkår, samt via Travelife, som tilvejebringer et målesystem for bæredygtig turisme.

Uddanner hoteller i udlandet deres ansatte i spørgsmål om social ansvarlighed?

Ligesom hoteller i Danmark uddanner deres personale i forskellige spørgsmål, uddanner hoteller i udlandet også deres ansatte. Hotellerne i udlandet er egne virksomheder og drives lokalt. De hoteller, vi selv ejer og drives på franchisebasis, har vi større mulighed for at påvirke, så de følger de retningslinjer, vi arbejder efter.

Hvordan følger I op på jeres egne retningslinjer over for hoteller og underleverandører?

Vi har et adfærdskodeks for underleverandører, som indgår i vores aftaler med underleverandører. Der bliver fulgt op på kodekset i forbindelse med øvrig opfølgning af kontrakterne. Spies og de øvrige danske rejsearrangører baserer sig desuden på uafhængige opfølgninger, som foretages af tredjepartskontrollanter, heriblandt Travelife.

Indgår Spies i dialog med lokale organisationer og fagforeninger på rejsemålene om eksempelvis arbejdsvilkår på hotellerne?

Der er få virksomheder og organisationer, som kan kontrollere alle led i leverandørkæden i alle verdens lande. Vi arbejder med omkring 1.500 hoteller over hele verden, og derfor er det vanskeligt for os at følge op på hvert eneste hotel. Derfor samarbejder vi med Travelife, et kontrolorgan for social ansvarlighed, som følger op på, hvordan de hoteller, hvor vi har flest gæster, arbejder med social ansvarlighed som eksempelvis arbejdsvilkår, fagforeningsfrihed og mindstelønninger.

Hvad er Travelife?

Travelife er en uafhængig organisation, som støttes af alle større europæiske rejsearrangører. Organisationens formål er at fremhæve de bedste eksempler på, hvordan hoteller og virksomheder arbejder med miljømæssig bæredygtighed og socialt ansvar.

Hvorfor tilbyder Spies All Inclusive?

Den kritik, der rettes mod All Inclusive, handler oftest om, at pengene, som gæsterne bruger på hotellet, forsvinder ud af landet. All Inclusive findes på næsten alle rejsemål, og den største andel All Inclusive-hoteller findes i lande som Egypten, Mexico og Caribien. Det er mindst almindeligt i Thailand og andre lande i Asien.

All Inclusive skaber arbejdspladser i de lokale samfund. Ofte tilbydes der service døgnet rundt, og disse hoteller har generelt et højere serviceniveau, hvilket kræver flere ansatte. Der er betydeligt flere køkken- og restaurantansatte på et All Inclusive-hotel i forhold til et normalt hotel med god service. All Inclusive skaber også beskæftigelse i de lokale samfund, eksempelvis gennem transport og indkøb.

Mindre lokale restauranter og caféer kan derimod få svært ved at klare sig, hvis der findes et All Inclusive-hotel i nærheden. Men mange steder, hvor disse bygges, findes der ikke et fungerende lokalsamfund i forvejen. Der er det i stedet hotellet, som skaber arbejdspladser for mange mennesker.

Hvordan arbejder krydstogtrederierne med bæredygtighed?

Hos Spies samarbejder vi med fire krydstogtrederier. For opdateret information om deres arbejde med bæredygtighed henviser vi til deres respektive hjemmesider.

Royal Caribbean
Celebrity Cruises
Costa Cruises
Norwegian Cruiseline

Mere om Spies

Nødvendige cookies hjælper med at gøre hjemmesiden brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom sidenavigation og adgang til sikre områder på hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Funktionelle cookies gør det muligt at gemme oplysninger om, hvordan hjemmesiden vises eller opfører sig – f.eks. dit valg af sprog eller region. Dette er nødvendigt for at hjemmesiden kan fungere.
Statistiske cookies hjælper os med at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden ved at indsamle data. Vi indsamler information om, hvordan du interagerer med hjemmesiden, hvor ofte du besøger den, og hvilke sider du får vist. Vi gør dette for at optimere design og brugervenlighed samt styrke hjemmesidens effektivitet. Derudover bruger vi informationen til at give dig personligt indhold og forberede markedsundersøgelser.
Marketing cookies bruges til at følge med i, hvordan besøgende opfører sig på hjemmesiden. Hensigten er, at vi og vores samarbejdspartnere skal kunne vise relevant indhold for den enkelte besøgende. Vi indsamler information om dine interesser, dvs. hvilke sider og annoncer du klikker på, samt hvilke produkter eller tjenester du viser interesse for eller køber (såkaldt “profilering”). For at kunne vise målrettede annoncer og markedsføring arbejder vi med andre virksomheder, som vi deler informationen med.